O působení opia

06.02.2015 18:32
O působení opia
(Fischer)
 
Jeden přítel mu píše: „Opium mne učinilo blaženým, avšak byla to blaženost negativní. Bylo
to jakési rozkošné zničení, při čemž zůstalo tělo právě tak upoutáno jako duch, a pamatuji se,
že kdykoli jsem vzal opia, strávil jsem dvě hodiny nebo i více tím, že jsem si ve svém nitru
opakoval: „Ach, jak jsem šťasten““.
Při jedné perské slavnosti požil Kämpfer jistého nápoje, v němž bylo přimícháno opia. Nejen
že cítil po jistou dobu nepopsatelnou klidnou slast, nýbrž měl i pocit, jakoby byl vyzdvižen,
takže se nakonec domníval, že sedí na koni a pádí vzduchem (vidění, cítění, levitace).
Vondráček: Farmakologie duše. (výtažek)
„U morfinisty, vedle celé řady příznaků tělesných, mění se i obraz duševní. Paměť slábne,
duševní výkonnost, zejména tvořivá síla klesá a jenom nakrátce po novém vstřiknutí je na
chvíli vybičována.
Únavnost stoupá, nálada je velmi proměnlivá, úplná ztráta energie, beznaděje, ztráta odvahy,
hypochondrie a dráždivost jsou vystřídány návalem vzkypěný nekorigované energie, která
však brzo uhasíná.
Aby si morfinista svůj jed opatřoval a svou chorobu skrýval, k tomu je třeba velmi často
komplikovaného systému lží. Tím se vypěstuje na pravého lháře-virtuóza. Možno říci, že
lhavost je nejvýznačnějším rysem charakteru morfinisty. Rozsáhle je porušen spánek a před
usínáním se dostavují velmi děsivé halucinace nestvůrných obličejů.“