Kult anatomie hermetiků 
 
V této kapitole obrátíme pozornost čtenáře od obecných problémů magie a mystiky na okultní
anatomii člověka, abychom tuto podrobně pozorovali po stránce magicko-mystické, která je pro osví-cené nejdůležitější. O magii a mystice mohli bychom v oblasti přírody napsat velmi mnoho rozsáhlých děl z říše minerálů, rostlin a zvířat.
Čtvrtá taroková kniha symbolizuje tu pro lidi dosažitelnou učenost a proto je důležité se naučit přesně znát z hlediska magicko-mystického lidi ve všech funkcích jejich činnosti, a tím i sebe. „Poznej sám sebe!“, je důležité pořekadlo hermetiků, které nás nabádá magicky a mysticky proniknout do nej-hlubších vztahů lidí. Každá jednotlivost vyplývá pak již sama od sebe znalostí funkcí a principů, které
dále popisuji:
 
Mentální, čili duševní tělo:
 
V mé první knize, „Brána k opravdovému zasvěcení“, mohl jsem popsat mentální tělo jen v hru-
bých rysech, tak, jak to připouští první tarotová karta. V tomto díle obohacuji vědomosti praktika po-tud, že se blíže zabývám funkcemi mentálního nebo duševního těla, jak z magického tak z mystického hlediska.
Mentální tělo se skládá z nejjemnější látky zvané mentální látka. Je spojeno s hrubohmotným
tělem zemským živlem v důsledku soudržných sil. Mentální tělo je nesmrtelné a není vázáno časem ani prostorem. Má základní vlastnost přizpůsobit se každému tvaru a vzít na sebe jakýkoliv tvar.
Mentální látka, častěji nazývaná též pralátkou, má dvě základní síly, elektrické a magnetické fluidum, které jsou též přizpůsobeny stupni hustoty mentálního těla. Vzájemnému působení elektrického a magnetického fluida v mentálním těle se říká nesmrtelný život.
Přímo v mentálním těle nachází se tak zvané sebevědomí, které je spojením vůle, intelektu a
vnímání. Bez jednoho z těchto tří základních principů neexistuje sebevědomí, neboť právě tato tříčlen-nost v mentálním těle způsobuje sebevědomí v duchu člověka. Vyřadí-li se jeden z těchto principů, tu přestává sebevědomí člověka fungovat. Rozvinutí těchto tří základních principů je odvislé od všeo-becného vývoje a zralosti.
Z hlediska hermetiků musí též zde býti přihlédnuto ke kvalitě a kvantitě. Kvantita vůle leží
v síle vůle a její kvalita v obsahu přání. Stejný zákon platí pro intelekt, u něhož se též jedná o silovou stránku intelektu a o jednu kvalitativní formu. Kvantitativní tvar intelektu závisí na vytrvalosti v používání intelektuálních schopností, kvalitativní forma určuje vývoj a stupeň zralosti ducha. Třetí princip je vjemový život a podléhá stejným zákonům. Zatímco kvantitativní stránku vyjadřuje hloubka a intenzita vnímání, kvalitativní stránku pak obsah pocitů. rozhodující je síla pocitů a vnímání, která je závislá na právě jsoucím vývoji lidstva.
Elektrické a magnetické fluidum, musí vykonat v mentálním těle kromě uvedených základních funkcí ještě jiné funkce. A jako vše, co žije, musí být udržováno přijímáním odpovídající stravy, je tomu tak i u mentálního těla. Hermetika bude možná zaměstnávat otázka, čím a jakým způsobem je mentální tělo vyživováno. Jak jsem již dříve poznamenal, je v mentálním těle elektromagnetické fluidum vzájemným pů-sobením stále v pohybu, čímž dochází ke spotřebě obou fluid. Myšlenkovými vjemy z mentální, ast-rální či „hrubohmotné“ úrovně se tato spotřeba vyrovnává. Jsou-li smysly přetěžovány, pak nastávánepřirozené oslabení nebo úbytek mentální síly bez ohledu na to, která oblast těla je tím též postižena.
Tedy ještě jednou buď řečeno, že normální použití smyslů má sice za následek určitou ztrátu
elektromagnetického fluida, které však svůj induktivní tvar vyrovná tím, že pomocí smyslů získá opět novou duševní látku, čímž je mentální tělo živeno. Nejedná se tu přirozeně o specifickou stravu, nýbrž elektromagnetické fluidum mentálního těla je pěti smysly stále nově nabíjeno. Též přitom hraje velkou roli kvantitativní a kvalitativní stránka, neboť smyslovými vjemy je mentálnímu těl přiváděno to kvantitativní, to jest pouhá hmota, která opět může mít určité formy kvality. Přijaté kvality mentálním tělem prostřednictvím smyslových dojmů závisí hlavně na myšlenkovém postupu lidí a krom toho od situací, které mentální tělo prožilo.
Doporučuje se stále rozjímati o tomto a dalším rozšíření vědomostí, neboť tím se otevírají her-
metikovi mnohá tajemství ducha, která zde nemohu všechny uvésti. Hermetik musí přesně rozumět konstituci mentálního těla a všem jeho funkcím, aby mohl analyzovat mikrokosmos, neb, abychom použili dnešní terminologie, umět psychoanalyticky rozložit. Úplná znalost mentálního těla mu umož-ňuje tu neb onu funkci patřičně pro sebe využít a správně nasazeným tréninkem kdykoliv dosáhnout rovnováhy.
Maje elektrické a magnetické fluidum na zřeteli, pokračuji ve vedení hermetika.
Z fyziky je všem známo, že elektrika a magnetismus jsou nejen dvoupólové, ale mohou krom
toho při použití působit konstruktivně nebo destruktivně. Totéž platí u elektromagnetického fluida a odehrává se nejen v přírodě, nýbrž při stejných zákonitostech také v astrálním a mentálním těle. Při konstruktivním působení jsou obě fluida to, co buduje ducha, jsou tímto dobrá a ušlechtilá. Destruk-tivní působení elektromagnetického fluida směřuje k opaku. Hermetikovi musí být obě působení na-prosto jasná, on musí jak to konstruktivní, tak to destruktivní, zpracovat rozjímáním, neboť to je to, co všechny náboženské systémy a též mystikové nazývají dobrem a zlem v člověku.
 
Konstruktivní a negativní působení v mentálním těle má ještě další hojné obory, o kterých pro-
mluvím následně.
Hermetik věnuje nyní svoji pozornost duchu, sebevědomí, to znamená osobnosti. Opětně zdů-
razňuji, že není vlastnost bez síly a obráceně — žádná síla bez vlastnosti. hermetikovi je známo, že vůle, intelekt a vnímání ve společném účinku vytvoří sebevědomí člověka. Přemýšlí-li zevrubně o sebevědomí, tu zjistí, že to, co bývá normálně nazýváno sebevědomím, představuje v pravém slova smyslu vlastní osobnost.
 
 
"Zde končí tento úryvek. Nahrané magnetofonové pásky byly v roce 1958 zabaveny při zatčení
Františka Bardona. Nutno počítat s tím, že byly policií zničeny."
Dieter Rüggeberg